Jdi na obsah Jdi na menu
 


...cesta..

Tittibhásána (čejka)

Čeja je malý ptáček, který při spaní vystrkuje své nožky vzhůru k nebi. Klasičtí básníci mají pro tuto pozici výklad: je jakýmsi bezpečnostním optařením malého ptáčka, aby na  něj  a na jeho vajíčkave spánku nespadlo nebe.

O čejce se říkám, že má navzdory svému malému vzrůstu takovou sílu, že dokáže přemocii mnohonásobně většího dravého ptáka. Proto se jí vyhýbají i větší ptáci. Když se pár čejek cítí napaden nebo ohrožen, dokáže zahnat na zběsilý útěk i červeného kormorána, pokud máý větřelec vůbec top štěstí, že vyvázne živ. A právě tak poskytuje tato pozice jopgínovi mocnou a neutuchající sílu.

Pozice: Lehneme si na záda, pak uchopíme prsty  obou rukou palce u nohou a napneme nohy v roznožené pozici. Dbáme na to, aby kolena byla úplně propnutá. Nyní mírně pozvedneme hlavu a díváme se přes stydkou ost před sebe. Držíme hlavu vzhůru  setrváme v této pzici co nejdéle.

Další varianta tittibhásany spočívá v tom, že vsedě si poloíme nohy za hlavua podkolenními jamkami je opřeme o odpovídající ramena. NMyní zvedneme tělo na rukou, které jsme si opřeli o zem před tělem, a obě nohy napmneme směrem vpřed. Snažíme se zcela propnout kolena a udržet chvíli tuto pozici.  Účinky a využizí: Tato pozice má velmi přízniové účinky na celou kosterní soustavu. Pozitivněš ovlivní každou jednotlivou kost i malou kůstku, k nimž zahrne i šlachy a svaly celého těla. Když bude cvičit člověk tuto ásanu pravidelně, zesílí natolik, že běžná onemocnění na něj už nedosáhnou. Jeho     imunitní systém se posílí do té míry, že  viry a bakterie budou už nadále bez šance. Tím získá duševní klid a sílu spojené s uvolněností bez bázně.

Pozice čejky zvyšuje tělesnou sílui duševní sílu, a prioto zaujímá v rámci jógy své významné místo. Tittibhásánu by měli vytrvale a pravidelně cvičit především lidé bázliví se sklonmem k alergiím a fobiím, aby se s její pomocí vysvobodili z mentálního tzlaku.

Poziced čtyřúhelníku

Usedneme na zem a pokčímer pravou nohu tak, aby pravé chodidloleželůo pod hýžděmi a prsty pod kostrčí. Nyním zvedneme levou nohu oběma rukama a přitáhneme ji k bradě. Pak poklesneme levý kotník do levé loketní jamky , pravou ruku skrčíme za hlavou  a jejími prsty pevně propleteme s prsty levé ruky. Pak napřímíme hlavu i trup a svůj pohled  nasměrujeme  přímo vpřed. Pak zopakujeme stené cvičení s opačnými končetinami (po*    dobu).

Pomáhá hurdníku, plícím, když jsou problémy s dýcháním, povzbuzuje štítnou žlázu a tím i imunitní systém, pro trpící ischiasem, exostózou, nebo artrózou, povzbuzuje prokrvení v pánvi a nohou, pokřivené nohy i vyosené kyčle se srovnají díky vytrvalému cvičení, otylá lýtka a stehnba nebo mohutné pozadí zeštíhlí a napnou se…

Napjatý luk

 Usedneme na zem s nataženýma nohama , položíme pravé chodilo na levé stehno a pak uchopíme pravou rukou palec u levé nohy a levou rukou palwec  u pravé nohy. Sedneme vzpřímeně  a představíme si (představa, která zůstává představou*), že v pravé ruce držíme luk a v levé jeho tětivu. Očima fixujeme bez mrknutí cíl před sebou a přitájhneme pravé chodidlo  jako tětivu lkuku lk levému uchu. Pak zopakujem e stejné cvičení i s opačnými končetinami.

Tato pozice se svými účinky se podoibá dhanurásaně (piozici luku). S její pomocí můžemne  očistit a lépe zásobit krví celý systém nádí a nervů našeho těla. Pokud jsou někjteré  energetické kanály v těle posunuté následkem úrtazu  nebo nadměrné námahy, mů§žeme je korigiovat právě ákarna dhanurásanou. Jedním z cíalů hathajógy  je uvedení nerbvové soustavy fyzického těla do dokonalého souladu     se     systémem     nádí     astrálního     těla, což napomáhá  rozvoji silných elektromagnetických  energií v těle. To mlůže     vést     také  k     získání     telepatických, psychokinetických a telepatických sil, jimiž je pokročilý jogín nadán v míře vrchovaté. Celá lidská bytost je     energetickým útvarem na bázi     elektromagnetického     vlnění (toku     )  a zvýšení a prohloubení energetické frekvence mlůže vést     k     různým paranormálním silám –ciddhi.

Éka –páda bhúdžasána (jednostranná pozice nohy a apaží

Následujíc pozic eéka…a dvipáda bhúdžásaána mají podobně  jako předchozí ásany  s jerdnou nebo oběma rukama za krkem antikoncepční účinky, protože tlak v oblati podbřišku vyvolává hormonální změny v děloze a tím komplikuje oplodnění vajíčka. Mladé ženy, které dfosud chovají touhu po dítěti, měly by tuto pozici cvičit pouze omezeně. Ostatní ženy mohou praktikovat tyto pozic ebez om,zení po dobu*, protože jsou stejně užitečné pro obě pohlaví.

Pozice: Usedneme na zem, přitáhneme pravou nohu patou k řitnímu otvoru, čímž vytvoříme tlak na hráz,  a spustíme  koleno k zemi. Položíme levou nohu na rameno a založíme ruce za hlavu  (až za levou nohu). Sedíme pokud možno zpříma a svůj zrak zaměřujeme strnule přímo před sebe. Pak provedeme  tutéž pozici na druhou stranu.

Existuje další varianta této pozice, při níž  zvedneme tělo na rukách. Tato pozice se nazývá utthita—éka-páda bhúdžasána. Pravou njohu udržíme nataženou a levou nohu položíme na levé rameno, takže levé chodidlo míří vpřed. Nyní zvedneme tělo na tukách a zároveň s ním popzvednemei nataženiou pravou nohu. Také tato pzice je potřeba provést oboustrann ě.

Cvičení této pozice dodává velkou sílu hrudi a ramenům. Horní končetiny budou souměrné, ladné a silné, zlepší se prokrvení celého těla. Artritické problémy zmizí, stejně tak  zmizí i hemoroidy a další anorektální  nemoci, celé tělo získá sílu a obratnost.

Dvi-páda bhúdžasána (oboustranná pozuicenohy a pží)

Usedneme na zem a položíme obě  v kolkenou pokrčené nohy na ramena. Udržujeme nohy v této pozivi pomocí rukou a předloktí , svůj zrakk upíráme přímo vpřed.

Existuje rovněž  zvednutá varinta této pozic e snázvem utthita-*pádabnhúdžásána. Při ní  zvedneme tělo bna rukou i snohama ležícíma  na ramenou.

Vhodné také pro vykonávajhící rukoděšlnou činnost nebo těžkou fyzickjou práci, po delší době cvičenípřízniově půsopbí na hru’ď, zejména plůíce, takže můžeme říci, že je účinným lékem astmatu.

 

 

*Dhíréndra Brahmáčárí,                         * v     Kašmíru

*Hathajóga pradípiká, jóga upanišady, GHérándra sanhita, paťandžala jóga sútra,                          **

*Pozice jako mudra(y)*

Rezonance*:                          *

Pro zdravý spánek:

*  

*Pozn. Lichenologie a další nejen rostlin

:

 

Takijásana(polštář) Usedneme na zem, zvedenempravou njohu a pložíme ji na krk, aby opsrty smařovali k levému rameni. L. noha zůstane natažena na zemi. Nyní položíme  na zem pravý loket  a podepřeme si hlavu pravou rukou, jež je sevřena v pest s palcem ukrstým uvnitř. Levá ruka leží na napnutém levém koleni. Vystřídáme pozici končetin.

V této pozici  se vemi rychle slučuje prána s apanou, řimž je probuzena          . ásana je velmi účinnou  pomůckou k přenesení dechu z jednop nosmní dírky fdo dtuhé, tzv. svara. Zvládnutí svary vede k vyšším stavům vědomí, v nichž se pak mohou porojevovat nadpřirozené síly a schopnosti. Jogíni tvdí, že po ovlásnutí svary dopkážou spustu zázračných řčinů, na příklad schoponosti úspěšně uskutečňovat své plány, léčit nemoci bnebo číst myšlenky: v souladu s B.

ˇAščasána(pozice nadějew)

Udsedneme nazem a přitáhneme lecouv nohu patou k řitnímu otvotu, takže vytvoříme tlak na hráz. Koleno musí zůstat ležet na zemi. Potom  postavíme pravou nmohu před levou tak, aby opravá pata byla vložena do ohbí levé´ho nýrtu a pravé kolerno směřovalo svisle vzhůru. Nyní se předklníme  a pravou apží  ovineme pravou nohu tak, abychom levou ruku mohli za zády uchopit pravé zápěstí. Sevřeme prasvou ruku v pěsts palcem zasunutýám dovnitř. Nyní upneme zurak v bhrumadhja dršti* do bodu mezi obočím a zakloníme hlavu co nejvíce*.Setrváme v této pozicvi co nejdéle* a dýcvháme přitom *nosem. Pak provedeme tutéž pozicvi na druhou stranu.

Budeme-ili v této pozici setrravt bnějakou dobu,  s plnpoui koncentrací, probudí se instinkt a pcitovéí vnímání svara vidžnány, nauky o dechu , již nelze pochopitpouhýnm rozumem. Tím se zdkonolující kogín položí základy pro využívání nesmírné sáíly, jež vede k ozvoji kosmického, všeobjímajícího vědomí- Kyž ji cvičříme dlouhodoěb, dostaví se splynutíá prány s apánou pogtřebná koncentrace a opoutání pozornosti od vnějších smyslů (prathjáhara).

Pákšjásaána(pták)

Stojíme na zemi, zvedene pravou nohu přews hlavu a položíme ji  za krk, takže pata a psrty chdidla leži na levém rameni, rozpřáhneme ruceja ko perutě     nebo jaka křídla letadla.Levou nohu a trup bychom měli udržovat v co nejvzpřímenější poloze. Zopkaujme tuto pozici , přičemž  z krk tentokrát položíme druhou nohu, Jednoduuší varianty: stojíme na jedné noze, druhou nohu zanožíme  a rpzřáhhneme  paže jako ptačí perutě (perutě     /ptačí(ho) krále/královny)*.

Prtobouzí poct lehkosti, přinášáí bezstarostnost, vhodná i pro horolozece a lidi, kterří jsou stále na nohou, pomahá při nemocecha  vadách chodiel, nohou, kolenou, pasu, pomáhá při hemoroidech, ,také lze jejím prostřednictvím dosáhnout animan  a mahaman-ciddhi:schopnost stát se neptrně malým nebo naopka nesmírtně velkým. Prokazuje jako osttní pozice za krkem antikoncepční účinky na děšlohu, i zde tedy platí, že mladé dívka a ženy, které ještě chtějí otěhotnět, by měly tuto pozici cvičit pouze omezeně.

Cvičení pro     *:

Stoj na rukách, tělo do U, chodidla nad hlavou,

Pomůže také HIV pozitivním, pomáhá sublimaci.

*akupresurní bod hráz-přepusť* -mačkat/tlačit individuálně* v prohlubni kúže mezi palcem a druhým prstem, kde se kosti stýkají                         *

 

*       Hypatia(Hypacia), alexandrijský chrám, alexandrijská knihovna,       * 

 

*(Pozn. */*Čerenkovovo záření/ obraz neutrinového pozadí*:                      

*)*

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář